lördag 29 november 2008

Byta Blogger-mall. Del 1

Jag har försökt mig på att göra en kort instruktion i hur man ganska enkelt byter mall i Blogger / Blogspot om man inte vill använda de traditionella Blogger-mallarna.

Instruktionen blir uppdelad i avsnitt för annars blir det ett sådant väldigt långt inlägg.


  1. Gör en test-blogg där du kan testa mallar och inställningar utan att råka förstöra din riktiga blogg. Lägg in några sidelement, inlägg och kommentarer så att det syns bättre hur den nya mallen kommar att se ut. Gör den så lik din riktiga blogg som möjligt.


  2. Hitta en ny mall du vill prova. Ladda ner den till din dator och spara på ett bra ställe.
    När du ändå är på gång så ladda ner ett par extra för att testa... :)
    Den här sidan http://www.bloggerbuster.com/2007/08/blogger-template-downloads.html innhåller mycket roligt.


  3. När du nu är inne i din test-blogg så måste du spara den gamla mallen så att du kan gå till baka till den gamla om den nya inte faller dig i smaken.
    Först tryck på "Anpassa" längst upp till höger i bloggen. I bilden nedan ser du var du sedan sparar mallen. Följ bara Bloggers instruktioner.



Nu vaknar Lill-killen så jag måste ta hand om honom men ni har väl att göra ett litet tag nu, eller?

Fortsättning följer så snart som möjligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag har tyvärr inte Blogger. Det jag skulle vilja veta är hur man "tankar över" sin nuvarande blogg till exempelvis Blogger. Går det över huvud taget? Nå'n som vet?

Anonym sa...

Vad bra Maria! Det är ju toppen om du kan lära ut lite bra tips om hur man fixar till det på bloggen. Ibland förstår jag ingenting av alla de instruktioner som man ska läsa utan jag bara chansar lite hej vilt... och det går ju inte alltid så bra... Så det är perfekt att du tar dig an detta!!

Sov gott inatt nu;)
Kram

Maria sa...

Men vad bra med lite skola. Tyvärr fattar jag inget ändå, rena Grekiskan för mig. Som tur är kommer Rebeccas kompis hem till oss på onsdag för att hjälpa mig. Då lär vi kolla in dina instruktioner.

Har du haft det mysigt idag med Emil-bus? Det tror jag;) Själv har jag älgat på i min ensamhet. Skönt men ensamt. Tog en liten paus vid 19 tiden och somnade som en klubbad oxe i soffan. Till all tur vaknade jag precis till stjärnor på is........sedan har pillet fortsatt.

Nu är jag trötter...igen;)

Sov gott och puss och kram

Maria sa...

Godmrgon i stugan....och trevlig första advent;)

Kramelikräm