måndag 23 mars 2009

Vårtecken?

Ja, jag vet inte jag...
I morse när det var dags att åka till jobbet såg bilen ut så här.
Knappt att man ser att det finns en bil på kortet.



I går åkte vi slalom i Källviksbacken som ligger ganska så centralt i Falun (4 minuters bilfärd från centrum) och vyn över sjön visar att det fortfarande är vinter i den här stan.
Nej, sjön lutar inte i Falun... men jag stod bakåtvänd i liften och höll mobilen så det blev visst inte så bra. Tihi.



Det som iofs är ett vårtecken för mig är att jag fyller år när det är vårdagjämning och då får jag alltid tulpaner av mina föräldrar, för det fick Mamma av Pappa när jag föddes. Det tycker jag är lite gulligt. Årets variant hade en läcker lila, som inte riktigt följde med in i mobilkameran.

15 kommentarer:

Maria sa...

Att ni kan ha snö nu är ju inget konstigt eller ovanligt. Vi däremot tycker det är piss med snö nu. Iår har vi haft alldeles på tok för mycket av det där vita blöta....

Vilka fina tulpaner, och vilken mysig tradition. Rebecca föddes på en skärtorsdag. Nu är det inte påsk varje gång hon fyller, men jag tänker ändå på påskkärringar och blåkulla när hon fyller:)

Tror inte det blir vi mot Falun i semi. Vore väldigt konstigt och förvånande om IKSU valde något av de andra lagen. Vi får hoppas på Falun och Balrog i Globen i final istället;) Men då hejar jag inte på Falun ska du veta...

Saffranpresentation var det ja. Håller på att förbereda en presentation jag ska göra på saffran på torsdag. Vi har konferens och har blivit tilldelade en varsin krydda att på 10 minuter presentera för de andra. Vitsen är att vi ska bli ännu bättre på att hålla kryddskola för våra kunder. Presentationen skall inehålla om möjligt fakta som vi inte redan kan. Vet du något om saffran som inte jag redan vet får du gärna förtälla det för mig!

Puss och kram

Maria sa...

Fan vad konstigt jag skriver... det ska gå så fort.

Jag menar att det vore konstigt om IKSU INTE valde Falun. De lär alltså INTE välja något utav de andra lagen som är kvar.

Maria sa...

Oj, nu när jag läser ser jag att jag faktiskt skrivit rätt.

Haha,

jag inte bara skriver fort jag läser och även ager fortare än jag hinner med..

Maria sa...

agerar ska det vara...

nu drar jag härifrån innan jag snurrar till det för mig mer...

Corke blev ordet och Korkad känner jag mig:)

Maria sa...

Jag glömde skriva förut att jag inte är rädd för nyckelpigor. Jag tycker bara att de är lika äckliga som alla andra insekter. Fast nu tycker jag lite om nyckelpigor eftersom det ger hopp om vår:)

Intressant fakta om saffran. Visserligen kännde jag till att kryddan användts som läkemedel och att den var värd sin vikt i guld, men att folk brev brända på bål i Nurnberg för att ha förfalskat... hmmm det tar vi med. Táck.

Mejrams! sa...

Hej!
Jag tänk vilken skillnad det är i vårt avlånga land. Det var en fin vårbukett du hade fått./Merja

Erika i Villa Lilja sa...

Det känns verkligen att vårt land är avlångt. Fantastiskt att det kan var så stor skillnad mellan våra landskap!
Ha en skön dag/Erika

Lisbeth sa...

Hej familjen Eriksson!
Vad trevligt att ni uppskattar det jag bakar, och att det blir goda kakor att njuta av.
Vad fint ni bor!
Lycka till med allt husjobb!!
Lisbeth

Tinnar och torn sa...

Slalom minsann, fint som kattskit i vällingen...nä, vad är det med mig...jag kastar citat från allehanda barnstorys jämt nuförtiden. Är det för att jag nyss blivit faster kanske?

Men vad mysigt det ser ut med killarna på sidor. Den minsta åker inte ännu kanske? Han är väl pyttepytte? Jag är svundsjuk som attan, har inte åkt skidor på aslänge, skulle ju åkt upp till Orsa nu v.12 men det hanns inte med tyvärr. Jag är inte trött på snön ännu men visst är det härligt med vår oxå. Nä våga vägra vädergnället, det är mitt motto!

Hoppas ni får en fin dag oavsett snö eller inte.
Kram Pellis manon

Anonym sa...

Oj, vad mycket snö ni fortfarande har i Dalarna! Så trevligt att du fått lite vårigt med tulpaner, de kan verkligen lysa upp!
Ha det gott!

Ingrid sa...

Ser att ni också har snö, vi har mängder kvar uppe hos mig.

Kom hit via vårteckenutmaningen som jag också deltar i.

~Livet i byn

Anonym sa...

Hej Maria!

Jag har varit avundsjuk på din snö hela vintern och drömt om skidskoturer med varm choklad. Men nu måste jag erkänna att jag föredrar rullskridskor och krokus nu.

Håll ut. Det smälter nog snart. Dina tulpaner gör i alla fall att det blir lite vårlikt inomhus!

Kram //Charlotta.

Anonym sa...

Hehe, inte mycket vår där, men desto roligare att se hur ni har det nästa vecka:)
Kul att du ville vara med
Viveka

Malin Winbladh sa...

Det känns bra att ni fortfarande åker skidor för jag ska upp till Ramundberget om tre veckor...
ha en bra dag
/Malin

sandyekman sa...

Åh vilka fina blommor minsann!
Hoppas allt är väl med er!