måndag 9 februari 2009

Hallbänken - Favorit i repris

Pellan kom med en förfrågan om att få receptet till hallbänken jag knåpade ihop i somras.
Tyvärr finns ingen ritning utan allt skedde på frihand...
Första bilden är precis från när bänken är klar, dvs i somras.



Jag kröp dock omkring på golvet lite igår och tog några bilder på skapelsen.


Själva skohyllorna är köpta på IKEA och hör till deras hyllsystem "Stolmen" (tror jag det heter...).

Emellan stödbenen går en 45 x 75 regel som är väl fastsatt i väggreglarna. Sedan är stödbenen skruvade i den regeln plus att de står på golvet. Jag tror stödbenen är 45 x 95 reglar tillsågade efter vinkelräkning i huvet (därav de inte helt perfekta geringarna)
Plankorna man sitter på är 45 x 195 så det är ganska så rejält

Efter att fem pers kommit in en vinterdag ser den ut så här...
Men den är helt klart funktionell och värd sitt pris (spillvirke...)



5 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen den där bänken är verkligen så himla snygg Maria! Det gjorde du bra!!! Och jag kan inte låta bli att sucka lite drömmande när jag ser din vägg.... den är ju såååå fin.... jag tror jag har drabbats av någon råspontsabstinens...;)

Ha en toppen vecka!
Kram Malin

Maria sa...

Hej där.... back on track! PUH!

Hälsa Malvis att jag suttit på din bänk.... din fin, fina bänk och lutat mig mot den vackra råsponten;)

Kramis / isters = fläskis?

Anonym sa...

Hejsan svejsan!

Men kära nå'n vad händig du är! Jag skulle ALDRIG kunna göra något liknande.... Grymt impad!!!

Om solskydden som jag visade igår. Det gick på si så där 30 tusen. Svindyrt, javisst! Men vi har ganska många och stora fönster. 14 mörkläggningsgardiner och 11 plisségardiner blev det totalt. Uppmätning och montering ingick också.

Ha det så bra!

Kram //Charlotta.

Tinnar och torn sa...

Hej vännen!

Tackar för receptet. Den är så fin! Ska visa Örjan för jag tror det blir han som får snickra ;o)

Å du, dina geringar är iaf bättre än våra snickares!!

Kram på dej! /oupte....nä men lite the kanske Hehe...Pellis

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Du kanske redan är uppe nu med tuppen?! Snart ska jag gå hem. Du har en utmaning på min blogg om du nu inte gjort den redan. Har en svag aning om att denna farit runt några vändor in the bloggosfären! Kramkram Petro