lördag 13 december 2008

Byta Blogger-mall. Del 3.

Den som väntar på något gott... Och så vidare ;)
Nu har jag i alla fall två minuter över. Funderar starkt på att byta tillbaka till "kaoset på Adrians backe" igen.


Har ni nu hittat en ny mall ni vill prova och har sparat den gamla i fall att så är det dags att ta det stora steget. Själva mallbytet alltså. Kör på Testbloggen först!
Steg 1: Hämta den nya mallen genom att trycka "Bläddra" enligt bilden nedan och markera den nya fil du sparat förut (nya mallen alltså inte den gamla säkerhetskopian). Efter det trycker du på "Överföring". Nu kan det komma en del felmeddelanden men det är för det mesta dina sidelement som försvinner och det ska vi fixa i nästa steg. Och eftersom det är testbloggen så kan man göra fel utan att det spelar så stor roll. (Lär av misstagen bara... ;))


Steg 2: Ett tips nu är att förhandsgranska innan du spara något. Då får du se hur din nya mall blir på din blogg. Är det helt åt skogen så spara INTE utan tryck "Rensa redigering".



Steg 3: Om vi nu antar att ni är nöjda med utseendet så är det dags att sätta in koden för era sidelement, widgets, igen. Leta rätt på den koden i den nya mallen och kopiera sedan in dina gamla från textdokumentet där du sparade dem. Kolla så att det inte är flera med samma namn i så fall radera de raderna från det du kopierade in. Eller döp om dem. T ex "image1" till "image2" så får du med både de nya och de gamla. Då kan du plocka bort dubletter senare.


Steg 4: Om ni vill ändra färger på saker fixas det lättast i Bloggers "Teckensnitt och Färger"-fliken.

Lycka till!

5 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Hej Pluttis! Glad Lucia på dej! Kramis Olmisio

Tinnar och torn sa...

Ja hon skulle hålla nåt tal men jag vet inte vad eller varför. Jasså det e vindrickninghos dej ikväll? Igår var det hos Bloggfisen. Här kanske jag får smaka på älsklingens egenkokta glögg snart. Luktar mums :o) Jo dett är fullt skägg hela helgen. Var nere i huset en sväng och jag ska vara helt ärlig och säga att jag har skitsvårt att se hur de kan hinna till torsdag. Är lite nervis för det. Tänk om vi får en puckad besiktningsman???

Evolat hehehe kraaaam

Lallis - liv och leverne sa...

Ha en riktigt fin tredje advent idag!
Varm kram Lallis

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Haddå...ja e jättenorig. De e för jävligt. Däbbt i heda skallen. Fy fan!

Klart ni ska komma i sommar, det ser jag verkligen fram emot. Och visst är det på vägen. Kör ni kusten ner är det bara en avstickare på 7-8 kilometer från e 22:an.
Jonas fattar heller inte riktigt grejen med bloggkompisar, vilket jag tror är ganska manligt. Inte så att han inte gillar folk, tvärtom, men han är definitivt den som är minst social av oss två. Och tur är det. Tänk vad jobbigt för omgivningen om han hade varit lik mig i det avseendet. Hahaha!

Snörvel!

Kram

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Det gör inget om du inte pratar, Maria, för jag pratar för två, säger min man. Men jag är tvärtemot dig. Pratar inte lika mycket med folk jag känner som med nya vänner.
Konstigt va...




Tack för kramen, känner hur jag tillfrisknar;-)